[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
معرفی دبیرخانه::
اهداف و ماموریت ها ::
ساختار،تشکیلات وشرح وظایف::
قطارهای پرسرعت ایران ::
پلتفرم ملی خودروی کلاسB ::
طراحی و ساخت پروتز عصبی ::
توسعه فناوری هواپیمایی جت::
راه اندازی مرکز دفاع سایبری ::
اخبار و رویدادها::
فرم ها ::
ارتباط با ما ::
::
اطلاعات تماس
AWT IMAGE
آدرس: تهران، میدان رسالت،
خیابان هنگام،
دانشگاه علم و صنعت ایران،
پژوهشگاه علم و صنعت ایران،
 دبیرخانه طرحهای کلان ملی
تلفن تماس دبیرخانه: 73225808-021
فکس پژوهشکده: 73225821-021
پست الکترونیکی پژوهشکده: tkm@iust.ac.ir
..
:: بررسی آخرین وضعیت چهار طرح کلان ملی دانشگاه علم وصنعت ایران در شورای دانشگاه ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۲/۶/۶ | 

AWT IMAGE

 

 آخرین وضعیت چهار طرح کلان ملی دانشگاه علم وصنعت ایران بررسی شد

  وضعیت چهار طرح کلان و ملی دانشگاه شامل:«توسعه فناوری­های کلیدی هواپیمای جت مسافربری 150 نفره»، «طراحی و ساخت پروتز عصبی حرکتی زیرجلدی»، «طراحی پلتفرم ملی خودرو در کلاس B » و «پیاده­سازی فناوری ملی سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت» از زبان مدیران آن به شرح زیر در جلسه شورای دانشگاه بررسی شد.

AWT IMAGEطرح:"توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمایی جت مسافربری 150 نفره" یکی ازطرح های کلان و ملی دانشگاه علم و صنعت ایران مجری آن می باشد و دکتر مرتضی منتظری،عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک ،مدیریت این طرح را برعهده دارد.  وی آخرین وضعیت این پروزه را به شرح زیر بیان نمود:

    براساس تجربیات، سوابق و توانمندی‌های دانشکده مهندسی مکانیک درزمینه موتورهای توربین‌، دانشگاه علم و صنعت ایران از طرف شورای عتف بعنوان «مجری همکاری» در بخش موتور طرح کلان ملی «توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمایی جت مسافربری 150 نفره» انتخاب شده است.

  بهره‌بردار این طرح کلان ملی، سازمان صنایع هوایی ایران است و با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر مجری محوری در بخش هواپیما، دانشگاه صنعتی اصفهان مجری همکار در بخش اویونیک اجرا می‌گردد. دانشگاه علم وصنعت ایران پس از هماهنگی با سازمان صنایع هوایی ایران و دانشگاه‌های دیگر، برنامه اجرای پروژه طراحی و ساخت هواپیمایی 150 نفره تهیه و تدوین گردید.

  براساس این برنامه، تقسیم فعالیت‌ها و وظایف بین سازمان صنایع هوایی و دانشگاه‌ها صورت گرفته است. همچنین محل تامین منابع مورد نیاز تعیین گردید. سازمان صنایع هوایی و صنایع تابعه براساس اعتبارات ملی عمدتا مسئولیت ساخت و تست هواپیما را به عهده گرفته و دانشگاه‌ها براساس اعتبارات شورای عتف مسئولیت طراحی مفهومی و توسعه فناوری‌های کلیدی برای طراحی و ساخت هواپیما را برعهده گرفتند. فعالیت‌های دانشگاهی‌ در 8 محور برنامه‌ریزی شده است.

  براساس برنامه، دفتر طراحی موتور و پژوهشکده توربین‌ گاز به عنوان ساختار اجرای طرح کلان ملی در دانشگاه علم وصنعت ایران تاسیس گردید و طراحی مفهومی موتور توربوفن شروع شده است. همچنین درخت فناوری‌های کلیدی در طراحی و ساخت موتور هواپیما در دست تهیه است. همچنین به منظور جهت دهی و سازماندهی آموزش تحقیقات در راستای توسعه فناوری‌های کلیدی موتور هواپیما، دومین همایش تخصصی توربین گاز در اردیبهشت برگزار گردید و طرح حمایت از پروژه‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری تدوین گردید. همچنین جهت بهره‌گیری از همکاری‌های بین‌المللی مذاکراتی با مراکز و متخصصان خارج از کشور صورت گرفته است. علاوه بر آن مطالعات اولیه و همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری به منظور برنامه‌ریزی برای اخذ گواهینامه معتبر بین‌المللی صورت پذیرفته است. 

AWT IMAGEآخرین وضعیت طرح :" طراحی و ساخت پروتز عصبی حرکتی زیرجلدی" که مدیریت آن را دکتر عباس عرفانیان امیدوار، رییس مرکز تحقیقات فناوری عصبی ایران و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق برعهده دارد به این شرح می باشد:

   هدف اصلی این طرح استفاده از مهندسی عصبی برای رفع مشکلات حرکتی در بیماران ضایعه نخاعی و ساخت یک پروتز عصبی حرکتی زیر جلدی است. پروتز عصبی حرکتی یک سیستم میکروالکترونیکی است که بر مبنای مغز انسان، حرکت را در عضو فلج ایجاد و کنترل می‌کند. مهمترین ویژگی سیستم استفاده از الکترودهای زیرجلدی برای ارسال فرمان‌های حرکتی به اعصاب حرکتی است. سیستم دارای یک بخش نروچیپ است که در داخل بدن کاشته می‌شود و به صورت بی‌سیم اطلاعات لازم را از یک کامپیوتر کوچک قابل حمل خارجی دریافت می‌کند. اجرای این طرح، زمینه لازم را برای گسترش فناوری عصبی در تمام زمینه‌های آن در ایران فراهم می‌کند. متاسفانه در حال حاضر کشور ما در تمام زمینه‌های فناوری عصبی به خارج از کشور وابسته است. اجرای این طرح دانش فنی لازم را برای ساخت انواع پروتزهای عصبی به وجود خواهد آورد.

AWT IMAGEاما دکتر محمد حسن شجاعی فرد ،رییس دانشکده مهندسی خودرو ، و مدیر طرح کلان ملی"پروژه طراحی پلتفرم ملی خودرو در کلاس B "آخرین وضعیت پروژه تحت نظارت خود را به شرح زیر یادآور شد:

    در پروژه پلتفرم ملی دانشگاه مجری دانشگاه علم وصنعت است و همکاران این پروژه دانشگاه‌های امیرکبیر، خواجه‌نصیر و دانشگاه تهران هستند و دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو مجری این طرح در دانشگاه علم و صنعت می باشد.

  تاکنون مدل اولیه طرح بدنه طراحی و بصورت CNC ساخته شده است و مدل یک به یک آن بزودی برای کلینیک در پژوهشکده به نمایش در خواهد آمد تا نظرات صاحب‌نظران و مردم گرفته شود.

  سیستم اجرایی و مدیریت پروژه متشکل از متخصصین داخلی اعم از دانشگاهی و صنعتی و خارجی از بخش‌های مختلف صنعت و دانشگاه استفاده شده است.

  این پروژه از نظر طراحی شکسته شده و برای تعیین اهداف ( Target ) بین محققین تقسیم شده است و افراد در حال تعیین دقیق این اهداف هستند.

 
AWT IMAGEمدیریت چهارمین طرح کلان ملی دانشگاه با عنوان :"پیاده‌سازی فناوری ملی سامانه حمل و نقل ریلی پر سرعت" برعهده دکتر محمد حسن بازیار،عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران می باشد که وضعیت کنونی این طرح نیز به شرح زیر می باشد:

    پروژه کلان «پیاده‌سازی فناوری ملی سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت» که براساس سیاست‌های تعیین شده برای کشور در سند چشم‌انداز بیست و ساله و برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی در شورای عتف به تصویب رسیده است با محوریت دانشگاه علم وصنعت ایران و با همکاری مرکز تحقیقات راه‌آهن و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خردادماه سال 1391 کار خود را آغاز نمود. هدف اصلی این پروژه دستیابی به فناوری‌های اصلی و توان طراحی پایه سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت با سرعت 350 کیلومتر بر ساعت از طریق به کارگیری دانش موجود در کشور و ایجاد دانش از روش‌های مختلف از جمله انتقال فناوری و یا مشارکت حقوقی بین‌المللی می‌باشد.

  در اولین گام در راستای اجرای این پروژه، ساختار اجرایی مناسب پروه طراحی و راه‌اندازی گردید. در این ساختار کار گروه‌های تخصصی با محوریت اعضاء هیات علمی دانشکده‌های راه‌آهن، برق، مواد و متالورژی، عمران، مکانیک، خودرو و صنایع، تشکیل و با بهره‌مندی از متخصصین صنعتی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برنامه‌ریزی لازم برای فعالیت‌های طرح آغاز گردید. تیم‌های تخصصی مذکور تاکنون نسبت به شناسایی توانمندی‌های تحقیقاتی و صنعتی داخلی اقدام نموده و موفق به ایجاد یک بانک اطلاعاتی نسبتا جامع از شرکت‌ها و افراد حقیقی در زمینه حمل و نقل ریلی شده است. همزمان با بررسی توانمندی‌های داخلی شرکت‌های اصلی خارجی که دارای دانش فنی طراحی و ساخت قطارهای پرسرعت در دنیا می‌باشند نیز شناسایی و با تشکیل جلسات با برخی از این شرکت‌ها و کارشناسان مربوطه اطلاعات فناوری‌های کلیدی مرتبط با قطارهای پرسرعت استخراج گردید. همچنین با انجام مطالعات جامعی از قطارهای پرسرعت طراحی شده در دنیا مزایا و معایب هر یک ازتولیدات خارجی تعیین گردید تا در مراحل اجرایی این طرح مورد استفاده قرار گیرد.

  با تدوین برنامه کلان مدیریتی این پروژه‌، برای هر یک از زیر سیستم‌های اصلی قطار پرسرعت شامل

  - ناوگان

  - خط و ابینیه

  - قوای محرکه

  - علائم و ارتباطات

  تیم‌های تخصصی تشکیل شده است و در حال حاضر مطالعات طراحی مفهومی در سه سطح برنامه‌ریزی شده که در سطح 1 در حال اجرا می‌باشد.

  براساس مطالعات اولیه طراحی مفهومی، مشخصات کلی ناوگان تعیین و شبیه‌سازی دینامیکی طرح اولیه انجام شده است که با اطلاعات استخراج شده از این بخش طراحی مفهومی تکمیل خواهد شد.

  لازم به ذکر می­باشد شش طرح کلان ملی از طریق شورای عتف به دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان مجری واگذار شده است.

دفعات مشاهده: 2022 بار   |   دفعات چاپ: 522 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 29 بار   |   0 نظر

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد . نقل هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد .
Persian site map - English site map - Created in 0.182 seconds with 941 queries by yektaweb 3455